Monday, March 8, 2010

KERTAS KERJA PERCUMA

Seperti yang dijanjikan sebelum ini, maka saya nak share kertas kerja yang telah saya usahakan sehingga berjaya mendapatkan pinjaman dari Skim Tabung Ekonomi Belia (STEB) dari Agrobank sebanyak RM50,000.00.

Untuk mendapatkan kertas kerja Kambing-Wangi, sila download di sini .


Selain itu, saya juga ingin berkongsi dengan penternak di luar sana kertas kerja yang saya perolehi hasil dari sumbangan penternak-penternak lain. Ada di antara idea-idea yang terdapat di dalam kertas kerja ini telah digunakan untuk menghasilkan kertas kerja yang Kambing-Wangi. Antaranya termasuklah :

1) Kertas Kerja 5 Sekawan Enterprise.

2) Kertas Kerja Arah Padu Enterprise.

3) Kertas Kerja Wan Halim.

4) Kertas Kerja Ali Bin Kassim.

5) Kertas Kerja KS Agro Industry.

Kertas kerja yang saya hasilkan ini merupakan token ataupun penghargaan yang saya berikan kepada pengunjung-pengunjung blog Kambing-Wangi ini. Kertas kerja ini juga dibenarkan (halal) untuk dikongsi bersama  dan digunapakai untuk menghasilkan kertas kerja yang lain namun tidak dibenarkan (haram) untuk mengubah apa jua kandungan yang terdapat di dalam kertas kerja Kambing-Wangi.

Semoga dengan cara ini lebih banyak bakal penternak yang berani untuk menceburi bidang ini dan seterusnya memeriahkan lagi industri ternakan kambing di negara ini.

5 comments:

  1. SALAM...
    SAYA NK MINTAK TUNJUK AJAR DRPD EN. ABONG.. SAYA BARU JE NK MULA TERNAKKAN NI.. TP MASIH DITAHAP "0".. TANAH DAH ADA.. SKNG CUME NK WAT PROPOSAL.. N WAT LOAN.. BUDGET PUN LEBIH KURANG EN.ABONG GAK. SAY CUME NK TAU STEP BY STEP DARI MULA WAT LOAN.. SAYA SKNG TGH PENING UNTUK WAT LOAN.. LAGI PUN SAYA BUAT SENDIRIAN.. TAKDE SOKONGAN DARI FAMILI.. ARAP EN. ABONG DAPAT TOLONG SAYA. N HARAP DPT BERKONGSI DLM BISNES NI..

    ReplyDelete
  2. HUBUNGI SY DI aieman_solihin@yahoo.co.uk

    ReplyDelete
  3. salam,

    saya lebih suka share ilmu saya di blog sahaja kerana ilmu tu mungkin dapat dimanfaatkan oleh semua pengunjung disamping memperbetulkan mana2 ilmu saya yang x betul...

    pendapat saya berdasarkan situasi tuan (tanah dah ada):-
    1) gunakan duit yang ada utk clear tanah. lepas tu plough & rotor tanah tu sekali.

    2) tanam rumput napier.

    3)cuba elakkan buat pagar dulu sebab antara kos yang mahal ialah nak buat pagar.

    4) kalo ada duit lebih, buleh laa start buat kandang...and kalo ada lebih lagi masuk la kambing. kandang x perlu besar.tujuan utama hanya utk convince pihak bank kita commited dgn projek.

    5) then baru masuk loan. sekarang ni banyak pilihan bank yang kasi loan. pilih aje mane yang terbaik.

    sekian, harap membantu.

    ReplyDelete
  4. tima kasih abong.. byk ilmu kambing cek dpt bila berkunjung kat blog abong ni... maju kambing utk negara

    ReplyDelete
  5. jazakumuLlah khair tuan.....

    ReplyDelete

Statistik Kambing-Wangi